Temps

Aquesta sèrie la formen vuit làmines pintades durant la primera setmana d'octubre de 2020.

He somiat que era mestre d'escola a un poblet molt petit del Pirineu català. Un noi a classe aixecava el braç i em preguntava: "Mestre, què és el temps?" Jo me'l quedava mirant i feia: "Carai, quina pregunta!" Pensava una mica què i com respondre-li i deia:


"Temps és tan sols una paraula, unes lletres, un nom...

18 01

1

El temps és un espai per viure...

18 02

2

així com l'espai és un temps per viure."

18 03


3

I a la pissarra escrivia els noms d'uns déus grecs i dibuixava unes figures.

18 04


4

"La circumferència no té principi ni final, com el temps etern.
18 05


5

Quan la circumferència es desplega torna una línia, amb principi i final. És el temps cronològic.

18 06


6

I quan el cercle toca la línia hi ha uns instants eterns, màgics: és el moment oportú.

18 07


7

Són tres maneres de veure-ho. Però segueixen sent lletres, un nom, un concepte...

18 08


8


No sé si m'explico..."


(Làmines DINA5)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Traduccions:

(español)

Tiempo

Esta serie la forman ocho láminas pintadas durante la primera semana de octubre de 2020.

Soñé que era maestro de escuela en un pueblecito muy pequeño del Pirineo catalán. Un chico en clase levantaba el brazo y me preguntaba: "Maestro, ¿qué es el tiempo?" Yo me quedaba mirándolo y decía: "¿Caramba, vaya pregunta!" Pensaba un poco en qué y cómo responderle, y decia: "Tiempo es solo una palabra, unas letras, un nombre... (1). El tiempo es un espacio para vivir (2) así como el espacio es un tiempo para vivir (3)". Y en la pizarra escribía los nombres de unos dioses griegos y dibujaba unas figuras (4). "La circunferencia no tiene principio ni final, como el tiempo eterno (5). Cuando la circumferencia se despliega se convierte en una línea, con principio y final. Es el tiempo cronológico (6). Y cuando el círculo toca la línea hay unos instantes eternos, mágicos: es el moment oportuno (7). Són tres maneras de verlo... pero siguen siendo letras, un nombre, un concepto... (8). No sé si me explico".


(deutsch)

Zeit

Diese Serie wird von acht Blättern gebildet, gemalt während der ersten Oktoberwoche 2020.

Ich träumte, ich wäre Lehrer einer Schule in einem kleinen katalanischen Pyrenäendorf. Ein Kind zeigte im Unterricht auf und fragte mich: "Herr Lehrer, was ist die Zeit?" Ich schaute ihn an und sagte dann: "Oh, welche Frage!" Ich dachte einen Augenblick darüber nach, was und wie ich antworten sollte und sagte dann: "Zeit ist nur ein Wort, Buchstaben, ein Name... (1) Die Zeit ist Raum zum Leben... (2) genauso wie der Raum Zeit zum Leben ist." (3) Und an die Tafel schrieb ich die Namen einiger griechischer Götter und malte dazu ein paar Figuren. (4) "Der Kreis hat keinen Anfang und kein Ende, wie die Ewigkeit. (5) Wenn der Kreis sich öffnet, wird er zur Linie, mit Anfang und Ende. Das ist die chronologische Zeit. (6) Und wenn der Kreis die Linie berührt gibt es unendliche Augenblicke, Magie: das ist der opportune Moment. (7) Dies sind drei Sichtweisen. Aber trotzdem sind es Buchstaben, ein Name, ein Konzept... (8). Ich weiss nicht, ob ich mich klar ausdrücke...".


(english)

Time

This series is made up of eight illustrations painted during the first week of October 2020.

I dreamed that I was a teacher in a very small village in the Catalan Pyrenees. A boy in class raised his hand and ask me, "What is time?" I stared at him and say, "Wow, what a question!" He thought a little what and how to answer him, and he said: "Time is just a word, a few letters, a name... (1). Time is a space to live (2) just as space is a time to live. (3)" And on the blackboard he wrote the names of some Greek gods and drew some figures (4). "The circumference has no beginning or end, like eternal time (5). When the circumference unfolds it becomes a line, with a beginning and an end. It is chronological time (6). And when the circle touches the line there are some eternal, magical moments: it is the opportune moment (7). There are three ways of seeing it... but they are still letters, a name, a concept... (8). I don't know if I'm explaining myself".