“L’espasa del sol”: així anomena Italo Calvino* l’efecte que, al vesprejar, produeixen el sol i l’ull humà sobre el mar. Aquest raig, vagis on vagis et segueix —o et persegueix— i n’hi ha un per a cada ull que mira. Comparteixo des de fa molt anys l’experiència del senyor Palomar, protagonista de la novel·la esmentada, que acabo de llegir. És, per cert, la última que va publicar en vida. Recordo mol bé el dia que aquest efecte-aparença va començar a intrigar-me tot gaudint de la posta de sol a la costa de Sant Antoni de Portmany. Aquestes cinc làmines pintades a darrers d’octubre de 2021 volen reflectir cavil·lacions comunes a les del senyor Palomar.
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1. L'espasa del sol
3402
2. Hi ha una espasa per a cadascú. Hi ha espasa si no hi ha ull que miri?
3403
3. Com era el món abans d'aparèixer el primer ull?
3404
4. Tot això, s'esdevé a l'interior de la ment de qui mira?
3405
5. El final de les aparences: l'entrada a la plenitud del no-res
*Italo Calvino. Palomar (cap. L'espasa del sol)
Làmines DIN A4 (aprox.)
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Traduccions:
(español)
“La espada del
sol”. Así llama Italo Calvino* al efecto que, al atardecer, producen el sol y
el ojo humano sobre el mar. Este rayo, vayas donde vayas, te sigue —o te persigue— y hay uno
para cada ojo que mira. Comparto desde hace muchos años la experiencia que hace
el señor Palomar, protagonista de la novela citada, que acabo de leer. Es,
por cierto, la última que publicó en vida. Recuerdo muy bien el día en que este
efecto-apariencia empezó a intrigarme mientras disfrutaba de la puesta de sol
en la costa
de Sant Antoni de Portmany.
Estas cinco láminas pintadas a últimos de octubre de 2021 quieren reflejar cavilaciones
comunes a las del señor Palomar.
Láminas: 1. La
espada del sol, 2. Hay una espada para cada uno. ¿Hay espada si no hay ojo que mire?, 3.
¿Cómo era el mundo antes de aparecer el primer ojo?, 4. Todo esto, ¿sucede en
la mente de quien mira?, 5. El final de las apariencias: la entrada en la plenitud de la nada.
*Italo Calvino. Palomar (cap. La espada del sol)
(deutsch)
“Das Sonnenschwert”. So nennt Italo Calvino* den Effekt, den
die Sonne und das menschliche Auge beim
Sonnenuntergang über dem Meer erzeugt. Dieser Sonnenstrahl, wohin du auch
gehst, folgt dir – oder verfolgt dich – und es gibt einen für jedes Auge, das
ihn ansieht. Seit vielen Jahren teile ich die Erfahrung, die Herr Palomar
macht, Protagonist im genannten Roman,
den ich gerade gelesen habe. Es ist
übrigens der letzte Roman, den er in seinem Leben veröffentlicht hat. Ich
erinnere mich sehr gut an den Tag, als dieser Effekt-Augenschein mich zu faszinieren begann, während ich einem
Sonnenuntergang an der Küste von Sant Antoni de Portmany zuschaute.
Diese fünf Blätter, Ende Oktober 2021 gemalt, möchten
gleiche Gedanken wie die des Herrn Palomar widerspiegeln.
Blätter: 1. Das Sonnenschwert, 2. Gibt es ein Schwert für
jeden? Gibt es das Schwert, wenn kein Auge es anschaut?, 3. Wie war die Welt,
bevor das erste Auge schaute?, 4. Geschieht dies alles im Verstand dessen, der
schaut?, 5. Das Ende des Scheinbaren: Der Zugang in die Vielfalt des Nichts.
*Italo Calvino. Herr
Palomar (Kap. Das Sonnenschwert)
(english)
"The sword of the sun". This is what Italo
Calvino* calls the effect produced by the sun and the human eye on the sea at
sunset. This ray, wherever you go, follows you - or chases you - and there is
one for each eye that looks. For many years I have shared the experience of Mr.
Palomar, the protagonist of the aforementioned novel, which I have just read.
It is, by the way, the last one he published in his lifetime. I remember very
well the day that this effect-appearance began to intrigue me while I was
enjoying the
sunset on the coast of Sant Antoni de Portmany.
These five ilustrations painted at the end of October 2021
want to reflect common thoughts to those of Mr. Palomar.
Illustrations: 1. The sword of the sun, 2. There is a sword
for each one. Is there a sword if there is no eye to see?, 3. What was the
world like before the first eye appeared?, 4. Does all this happen in the mind
of the beholder?, 5. The end of appearances: the entry into the fullness of
nothingness.
Italo Calvin. Palomar
(chap. The Sword of the Sun)